Grab A Button

Wednesday, 8 August 2012

hati merasa ..tangan menaip




aku terbaring kelesuan.....sakit kepalaku semakin menjadi-jadi..tubuh ku rasanya lebih baik terus berehat disini.....lagi pula...tiada siapa teman bicara disini....kebosanan ini seolah-olah meracun aku....hendak diceritakan pada roomate..tapi roomate ku telah berpindah ke bilik jauh daripada ku.... housemate??....belum tentu mereka sudi membantuku apa lagi menjadi pendengar setia...lebih baik berdiam diri saja.......aku menghitung hari-hariku sambil memangkah tarikh yang sudah berlalu....mataku tertumpu pada lukisan danau yang ku rasakan begitu indah..........................lukisan itu ku capai...lalu ku peluk erat..............................................................

*aku melihat awan-awan yang menyilaukan mataku..aku juga  melihat ada pokok2 hijau yang daunnya melambai-lambai mengikut rentak angin..aku mengeluh.....dalam hati aku berkata...aku ingin sekali pergi  ke tempat itu...... disekelilingnya ada pokok-pokok menghijau..lalu ada lalang-lalang dikelilingi oleh bunga-bunga yang cantik...aku boleh tidur disitu...sambil melihat pelangi ciptaan Tuhan...dan pada waktu musim salji..aku boleh bermain salji sepuas hatiku...aku boleh menyanyi, menari  sepuas hatiku tanpa ada siapa yang marah.....

aku tertidur di rumput menghijau......ditemani sang burung berkicau merdu.. .
......badanku terasa selesa disitu...mataku terlelap seketika mendengarkan kemerduan suara sang burung....aku terjaga.......aku bangun lagi..lalu aku berjalan ke tepi danau...aku terpandang disuatu sudut ada orang bermandi manda.. lalu ku lambaikan tanganku...aku memanggil mereka...tetapi sayangnya ,mereka tidak mendengar panggilanku.....

aku meninggalkan tempat itu... berjalan mengikut gerak hati ..aku menyanyi-nyanyi lagu yang tidak pernah ku nyanyikan sebelum ini...aku sangat gembira...

aku melihat ramai orang....mereka semuanya sebaya aku....dan aku tidak mengenali mereka..aku cuba memanggil mereka...tapi..mereka cuma melihat aku...bahasa mereka tidak sama seperti aku... "Hey...er..hello... tumpang tanya..dimana jalan pulang ke shah alam??"
mereka mengelengkan kepala..mungkin mereka tidak faham bahasaku...mereka berlari meninggalkan ku...aku tertanya adakah mereka takut akan aku....
aku mulai sedih...aku risau kalau tidak tiba di shah alam sebelum waktu senja....aku meneruskan perjalananku....dalam hati aku berharap bakal menemui seseorang yang boleh bawa aku pulang ke hostel...


aku berjalan lagi...lalu ku melihat mama......aku berteriak memanggil mama..."maaaaaa!!! " sambil berlari menuju ke arah mama....aku tersenyum..sambil peluh-peluh membasahi mukaku......aku tersenyum gembira....mama melap mukaku dengan kainnya.....aku memeluk mama.....melihat mama aku menangis......mama mengusap-usap kepalaku..sedang lena di pelukkan mama.. tiba-tiba aku terasa aku bukan lagi disisi mama...aku sudah berada  di tepi danau ...aku melihat tempat indah yang mula-mula aku lewati tadi...pohon menghijau disekelilingnya..


aku kehairanan...lalu badanku ku rebahkan di rumput-rumput tempat aku tidur tadi.....badanku semakin lemah....aku memetik sekuntum bunga pink yang  tidak ku tahu namanya....aku menghidu bunga itu...tidak pernah ku terhidu haruman sebegini sebelumnya........

aku tertidur lagi..........................tiba-tiba aku terbangun....................aku rupanya berada di bilik tidurku....aku lantas bangun...pipiku basah..ku sapu pipiku dengan tangan ku....lalu ku simpan calender dan lukisan pemandangan danau yang ku peluk tadi....aku terasa dunia begitu panas..mataku berpinar-pinar....aku pasti pengsan  tidak lama lagi...aku menghubungi teman rapatku ditingkat dua....tiada jawapan darinya..hanfonnya selalu saja busy ..aku menghantar SMS kepada mama..namun tiada balasan daripadanya..mungkin dia tengah kerja...aku lantas mencapai laptop ku...ku taipkan segalanya disini.............

aku terasa hidupku kini sunyi..........................orang disekelilingku lebih suka berkurung di bilik masing-masing dan jarang berinteraksi.........................
selepas ini ..aku akan shut down kan laptop ku.....biarkan laptop dan diriku berehat sebanyak yang mungkin....aku sakit!..laptop pun tentu sakit.

No comments: