Grab A Button

Wednesday, 7 November 2012

saya sayang mata

hi world...


inilah yang saya mahu kongsikan hari tu....banyak kenangan dan pengetahuan yang dikutip disini...yang pastinya semua suka dan tiada duka..hehe..

posting disini cuma 1 week  ..so memang peluang tidak akan disia-siakan especially kalau ada kes2...kes2?? hmm maksud saya operation lar..operation mata...

disini saya dapat melihat secara live procedure tu d jalankan.. huiiyooohhh...punyalah sandiii......mahu ternangis saya nampak mata-mata kena korek...

dulukan..saya ingatkan mata kita ni lembut macam jelly tu..rupa2nya ..keras juga pula ..sampaikan boleh dijahit oleh Doctor..huaggghhhh...sedih ow kan sampai kena jahit...... (x mahu o..)

ni koleksi mata...( sebenarnya picture ni untuk case study)


ni picture sebelum...
n yg ni during procedure..hmm yang biru tu bkn colour mata dia tau...yang biru tu kena inject masuk untuk clear kan dalam tu..supaya dapat fokus mata yang rosak .. ok :)

mula2 kan saya ingatkan instrument2 mata ni besar .....sebab nampak macam sangat besar kalo tengo d video...



nampak saja besar....tapi kan hari tu saya tengok live procedure tu...huhuhu..rupanya alat2an tu lebih kecil dari mata kita....ok skarang saya happy ^_^

procedure ni la yg saya tengok hari tu..




ok2...ni ending untuk procedure tdi.......cantik kan mata dia.. :)



yang ni lain kes lagi...




kalau mata mcm ni...ianya dipanggil "PTERGIUM"..
menurut doctor P bahaya juga mata macam ni kalau d biarkan...sebab ianya boleh mganggu penglihatan....

jadi kalau sesiapa yang ada mcm ni...jangan takut untuk buat rawatan..cuma pembedahan kecil boleh selamatkan mata tau..dan untuk yang menghidap PTERGIUM ni..pesakit tu akan sedar tau....tapi pesakit tidak lar rasa sakit...........  menurut pesakit yang saya tanya tu...dia kata ..."Sekarang ni tak sakit dik...."
mungkin lepas tu sakit la kan..tapi dont worry..ada pain killer hehe.,..

so...


save your eyes....

untuk pengetahuan semua... mata kitani bukan boleh ditukar bulat2 ok... cuma lens dengan cornea saja boleh...dulu saya ingatkan mata ni boleh ditukar macam tukar hardisk....heee...ohh nooo.... rupanya TIDAK...
jaga la mata tu baik2...yang tidak sepatutnya pakai spek mata jangan gatal mata pegi test2..dan yang pakai spek tu...please wear it!... kesian kan mata ....

dan..siapa2 yang baik bolehlah mendermakan mata .....isi borang ..(kalau mahu lar.. ) macam derma darah jugak..tapi mata kita x lar kena ambil sejurus mengisi borang hehe... nanti bila kita sudah x ada.....bila kita telah kembali kepada pencipta ..barulah pihak hospital ambil bahagian mata kita  yang boleh digunakan...ringan dosa2....yealah kan tolong orang tu....... :D kalau saya.....hmmm fikir-fikir dulu..heheh

ok sampai sini saja cerita pasal eyes...nanti kalau ada lagi...sure post dekat sini ......
bubye WORLD...
love u all..
GOD BLESS



1 comment:

elyna mirsada said...

hurm mata anugerah xternilai kn?tp lau hr ngadap komputer cm sy nie..xtau nk wt pe la..^______^